PROBA BENDA NIJE ONO ŠTO MISLITE :)
...A ne želimo da
se uvrijedite
Za slušatelje,
fanove, tatu i mamu- što proba je, a što nije
Danas se bavimo
temom koja jako intrigira „neglazbenike”, tj ekipu koja nisu
glazbenici (bilo profesionalni ili amaterski) pa često krivo tumače
pojmove iz ove male glazbeničke „subkulture” pa dolazi do krive
interpretacije i nerazumijevanja.
Ovaj put je to
termin „PROBA”.
„Imam probu” je
valjda najrašireniji pojam među glazbenicima koji možete čuti- od
dugokosog tinejdžera koji fura gitaru preko ramena do profesionalca
koji u koferu nosi trombon, violinu, klavijaturu i sl.
„Imam probu”
nije glupa izlika što neću doći na kavu u grad.
Kod profesionalnih
izvođača, proba je dio radnog vremena.
Ista famozna stvar
se događa sa svim bendovima i sastavima. Bendovi imaju probe.
Taj svijet se
razlikuje od onog u kojem učenik pohađa instrument.
„Idem na gitaru
ili pjevanje” nije isto što i „imam probu”.
Mislim da će se
mnogi glazbenici složiti da često čuju onaj najčešći komentar:
„Ma kaj
ćete više probavati, pa već znate svirati!”
Ajmo redom.
Suština problema je
razgraničiti vježbu instrumenta („...znate svirati” ) od
probe benda.
Vježbanje
instrumenta je prethodila godinama prije tih naših probi i kao
klinci; instrumentalisti i pjevači su vježbali i razvijali svoje
glazbene vještine. Tad su učili svirati i pjevati.
Ono kad je Ivica
cvilio na violini se, koliko god loše zvučalo- zvalo vježbanje.
Nemojte Ivici gađati
prozor kamenom dok cvili jer on vježba kako bi jednog dana za vas
svirao nekog lijepog Bacha ili Vivaldia u orkestru ili kad ćete se
ženiti, možda poželite gudački kvartet na livadi ili neku šansonu
na violini pod prozorom svoje drage. I tad ćete angažirati
školovanog violinistu Ivicu.
Zato pustite Ivicu
da cvili i vježba, biti će vam zahvalan na strpljenju. Budite kao
Ivica.
Kanije, godinama
kasnije ostaje termin vježba kao oblik sportskog
treninga, samo je vezan za održavanje ili napredovanje vještine
sviranja ili pjevanja.
Vježbanje u glazbi
je slično kao sport; teretana, trčanje i sl.
I vježbanje je
individualno, za razliku od probe koja je uglavnom grupna i da,
načelno muzičar uvijek i dalje vježba (ali doma i o tome rijetko
kad uopće priča, osim ako ga nazovete pa kaže: „Ma sviram tu
neš...”, u biti vjerojatno vježba ali neće o tome) bez obzira
što zna svirati jer održava kondiciju.
U profesionalnoj
fazi, glazbenici vježbaju radi održavanja gibljivosti prstiju,
motorike, vokalne fleksibilnosti, održavanja ambažure, izoštravanja
sluha, mišića itd.
Razloga je mali
milion i ovise o instrumentu.
I vi idete zbog
zdravlja u šetnju prirodom bez obzira što već znate hodati, jel
tako?
I vi znate trčati,
ali je vaš susjed postao profesionalni trkač? To je zbog njegovog
vježbanja, tj treniranja.
Dalje, kad ekipa
kaže: Imamo probu, time ne misli na „Idemo vježbati instrument”.
Pa što sad to
znači??? Beeez panike, idemo korak po korak.
Probe se sastoje od
više elemenata, a ja sam ih nekako stavila u 5 glavnih kategorija:
a) Skidanje i
aranžiranje „covera”
b) Pisanje,
skladanje i aranžiranje autorskih pjesama
c) Tonska proba
(prije nastupa)
d) Tehnička proba
(prije nastupa ili snimanja)
e) Snimanje
Ajmo redom:
a) Skidanje novih
pjesama
Ne,
skidanje pjesme ne ide po principu „joj pa znaš tu pjesmu, poznata
je”.
Puno je kompleksnije
od toga.
Kad se skidaju
coveri, oni će se razlikovati od originala zbog sto razloga:
- Bend ima drugačije
instrumente od nasnimljenih,
- prigoda određuje
stil pjesme (kao npr. zahtjev klijenta: „Joooj, baš bi htjeli
„bossa večer” (latin style), ali znate, imamo mladu publiku pa
izvedite moderne pjesme, zmislite nekaj”),
- različit vokalni
rang od orinalnog pjevača sa snimke (original pjeva muškarac, a u
bendu je to žena),
- na snimci je solo
na saxu, a u bendu će to odsvirati gitara koja ima drukčija
„ograničenja” od saxa jer harmonijski je instrument, dok je sax
solistički itd.
I onda se bend nađe
na toj famoznoj THE PROBI.
I krenu. Prethodno
su doma proučili materiju, „skinuli” harmonizaciju, formu i
VERZIJU (ima ih milion ponuđenih) pjesme, tehnički provježbali
dijelove i onda na probi rade na prearanžiranju i prilagođavanju
originalne izvedbe specifičnim uvjetima (ajmo pjesmu izbaciti iz
rock postavki u latin, pa se prosviravaju drugi instrumenti koji su
specifični za taj drugi stil, mijenja se tonalitet, dodaje se malo
„osobne note” i dogovara se možda improvizirani dio, itd.). Na
probi se istražuju nove mogućnosti pjesme, obzirom na okolnosti i
zahtjeve, tj instrumentarij i naravno vještinu izvođenja.
Znači- nismo
vježbali instrument, nego smo probali nove mogućnosti
izvedbe i stvarali novu verziju pjesme, jel.
b) Probe za
autorsku glazbu
Najslađe, kreativne
probe. Pjevala sam u vokalnom kvintetu godinama, najljepše doba.
Naša Vanda došla
bi s novom idejom, tekstom, melodijom od doma i svi bi se bacili na
posao. Slaganje vokalnih harmonija, određivanje solo i back dionica,
vokalni aranžmani, smijeh i zabava, rasprave, izmjene.
U bendu izgleda
relativno isto.
Zamislite priču:
član benda dolazi na probu s idejom. Složio je na gitari neki
„kostur”, riff i temu. Klavijaturist odmah dobiva drugu ideju,
harmonizira malo što pjevača motivira na doradu nekog teksta koji
je baš doma smišljao ovih dana. Savršeno se uklapa, pritom bubnjar
i basist osluškuju kako dečki muziciraju i priključuju se i rade
groove. Prolaze pjesmu više puta, probavaju ju, mijenjaju i na kraju
„zakopaju”- to je to. Nova pjesma je stvorena!
c) Tonska proba
(prije nastupa)
Ne, to bend ne
vježba pjesmu na bini uoči samog nastupa.
Ova proba je ustvari
sastanak sa ton majstorom i sound sistemom.
I on i mi smo u
novim uvjetima rada: svaki prostor ima svoju akustiku, bilo da je
riječ o koncertnom prostoru, kafiću, kazalištu ili otvorenom
prostoru.
Na tonskoj probi ju
provjeravamo i prilagođavamo joj se uz razne tehničke procese:
- da li sva oprema
radi pravilno (ponajviše razglas i monitoring), da li je npr. bolji
signal ako zamijenimo neki kabel, prilagodba frekvencija audio
sustava prostoru.
- Faza dva,
prilagodba frekvencija (tj sounda) svakog instrumenta (nije isto za
bubanj od 4 komponente ili od 10 komponenti, conga, bubanj za jazz,
elektronski bubanj, a onda posebno ozvučavanje akustičnih od
električnih instrumenata, itd.)
- monitoring-
„stvaranje” zvuka na bini, da svaki član benda čuje ono(g) što
mu je bitno
- „stvaranje”
zvuka na van, tj za publiku, u skladu s prostorom
Ima tog još, ali
pošto nisam ton majstor niti je akustika moj ”fach”, pričam
samo osnove da znamo što je tonska proba :)
d) Tehnička
proba
Ne, to nije
samohvala da idem na telku ili sam si jako bitan/bitna.
Uglavnom vezana za
televiziju ili veće koncertne prostore. Tehnička proba je provjera
i usklađivanje svih tehničkih komponenti na bini ili u studiju-
koji se ukratko rečeno svodi na usklađivanje tehnike vezane uz ton,
sliku i sustav prijenosa, a do najmanjih tehničkih detalja (kamere,
interna komunikacija, hoće li mikrofon stajati 1cm desno ili lijevo,
itd.)
e) Snimanje
Paaaa...recimo od
svega navedenog pomalo, kad je sve gore navedeno završeno, savršeno
i tehnički, sve pjesme su „zakopane”, radi se materijal ili „za
praf” ili samo „za probu” onda se takav materijal često snima.
Nekad je to ciljani
promo za klijenta, nekad za izdavača, nekad za sebe.
Ali snimanje je opet
posebna tema, koja zna doći nakon svih proba.
Eto, sve to je
PROBA. I niti jedno od toga nema baš veze s vježbanjem instrumenta.
Ima veze s
usklađivanjem glazbenika međusobno i uvježbavanje glazbe u
nekom drugom smislu, ali ne u onom u kojem često spominjete.
Eto.
Kad na svoj komentar
o tome da „kaj imamo više vježbati jer znamo svirati” dobijete
umjesto odgovora samo neki neodređeni, blijedi smješak i mumljanje
u bradu- (a duboko vjerujem da će svaki glazbenik reagirati slično)
to je pristojan način koji muzičari koriste da VAMA ne bi bilo
neugodno jer je pitanje... ajmo reći da pitanje samo pokazuje da
nemate pojma o čemu pričate, a mi vas ne želimo uvrijediti
odgovorom jer znamo da nemate lošu namjeru, a mi nemamo vremena ni
živaca za dugačke debate jer eto, baš jurimo na tu- probu :)
Primjedbe
Objavi komentar