KAKO JE ŽIVJETI NA BRODU

Doma sam. 
Ne odmaram, pjevam. No razmišljam o brodu.

Ovaj put se bavim odgovorom na pitanje: 

  • je li teško bilo biti dugo na brodu?
  • Kako je živjeti na brodu?

To pitanje sam čula jedno 64 puta, pa ajmo odgovoriti.
Pod broj jedan, ne znam što točno znači dugo. Na brodovima sam tek zadnje dvije godine. Nikad nikad bila na prekooceanskim cruisevima gdje su ugovori na godinu dana... Moj najdulji ugovor bio je 2 mjeseca bez silaska, tj. neprekidno na brodu, tj 4 i pol mjeseca u godini dana, no znam čovjeka koji je bio 2 godine neprekidno na ugovoru, tj dvije godine je živio i radio (svaki dan, bez pauze) na jednom te istom brodu. 
Tako da ja svoje boravke ne smatram dugačke, jer su češći ugovori naših kolega Bugara na 6-8 mjeseci godišnje nego ovi naši na 4-5 mjeseci godišnje. 
Upoznala sam ljude koji sviraju na brodovima preko 20 godina. No.
Ono što su mi prvi prvi dan rekli kad sam stigla: Ili jesi za ovaj posao, ili nisi. Ako jesi- dobrodošla u svoj novi "lifestyle", a ako nisi- bit će ti teško.
Ispostavilo se da izgleda da jesam za ovaj posao, ali bila sam svjedok osobnih kriza ljudi koji su šizili nakon 10 dana broda, plakali u kabinama, bili tanki sa živcima, bilo im je teško bez kapi alkohola na duže vrijeme, htjeli su doma vidjeti svoje itd. Ima nas svakakvih sa svakakvim osobnim pričama i pozadinama.

"Naša" kompanija ima vrlo lagodan život ako pričamo o slobodnom vremenu (kojeg imamo puno kroz dan), a vrlo je "strog" raspored i pravila na brodu. Stavljam strog pod navodnike jer neki glazbenici su odlučili da se ne mogu, tj. ne žele držati takvih pravila te su zaključili da će ostati doma jer znaju da u slučaju kršenja pravila povratak doma je ekspresan (prva luka gdje brod redovno pristaje iduće jutro npr.) i o vlastiti trošak. Svatko na brodu je zamjenjiv i na sjeveru su PRAVILA ispisana zlatnim slovima o kamen i ne postoji opcija da ih ne slijedite. Ako pak nemate problem s time da trebate živjeti uredan život na brodu, onda će vam biti jako lijepo.
A zlatna pravila su jednostavna: nema alkohola ni droge, nema kašnjenja na posao, nema suvišnog petljanja s gostima, kabina vam treba biti uredna i čista, nema svađe s nadređenima, obavljajte svoj posao kako treba. I to je uglavnom to. Vrlo jednostavno.
Ona se od kompanije do kompanije mijenjaju (negdje i ate slobodan dan, negdje možete konzumirati alkohol, itd., ja sam navela svoje iskustvo).
S druge strane, pod lagodan život mislim: imamo svatko svoju kabinu i sve bitno za svakodnevni život nam je besplatno ili po posebnoj cijeni. Klopa, kavice, sokovi, sladoledi i sve što ti srce poželi u menzi, tj. "crew mess" je "for free", solarij je nekakvih 1,5kn po minuti, besplatna teretana, kino dvorana za osoblje, ponekad su tu i bazeni i sportska igrališta, free welness u određenim satima itd.
Na velikim cruisevima kabine se uglavnom dijele s dodijeljenim ti cimerom, a obzirom da su kabine malene, to stvarno može biti problem jer je jako ograničen ukupni životni prostor koji se svodi na kabinu od svega nekoliko kvadrata, malena tuš-kabina i dva ormara. E da i stol.
Mi imamo solo kabine, ponekad čak s prozorom!! wow!:) Nisu luksuzne, ali su jako cijenjene jer imamo svoj mir!!
Posjete su, naravno, dozvoljene samo nema buke jer susjedi spavaju :)
Moguće su i obiteljske posjete "izvana" uz nadoplatu, a cijene su stvarno genijalne i povoljne. Dakle ako ste na brodu dugo, može doći brat-muž-mama-prijateljica u posjetu na par dana po nekoj simboličnoj cijeni.

Ako uzmemo u obzir da brod ima 15 ak katova, a da je osoblje smješteno između 3-5 kata, znači da ste jako blizu moru, u slučaju nevremena i velikih valova moguće i pod morem ;)
Kad krenu valovi, ne postoji ona izlika "ja sam rođen u Splitu, meni valovi ne mogu ništa" jer kad su valovi veći od 8 metara (bili su 10 metara prije jedno dva mjeseca) većini ljudi je zlo. 15 metara valovi- uglavnom rigate u svojoj kabini i molite sve svece da što prije sve prođe. U takvim slučajevima, zbog sigurnosnih razloga nema zabavnog programa (prijateljici je u naletu vala skoro pao razglas i klavijature sa stalka i isti moment su skupili opremu i otišli u kabine).
Ponekad dobijemo od "security managera" obavijest da osiguramo instrumente na bini tokom noći ili ih spustimo na pod ili nosimo u kabinu da se ne bi srušili i potrgali.
Jer ostati bez instrumenta na brodu je u najmanju ruku strahota.
U tom slučaju možete moliti tehničare da vam pokušaju popraviti instrument (iako na to glazbenik ne može računati jer popravljanje instrumenta nije posao tehničara, ali ovisno o znanju i dobroj volji moguće je), moguće je pokušati ga unajmiti u najbližem glazbenom dućanu na kopnu (u Skandinaviji su cijene paprene!!) ili nositi zamjenski instrument (što je najuputnije iako zauzima dosta prostora ako ste autom ili kombijem, a za avion je nezgodno zbog visokih troškova).
Hoću reći, boravak daleko od svog doma i ovisnost o opremi koju ste donijeli sa sobom zahtijeva jako dobro planiranje i organizaciju unaprijed, pogotovo ako idete prvi put i ne znate (a ne možete znati) kakve situacije vas mogu čekati na brodu.
Ako je glazbenik dobro informiran (od strane drugih kolega koji imaju tog iskustva) i pripremljen, onda problema nema.
Dobro je raspitati se ne o samoj kompaniji i uvjetima plaće i količini posla na brodu, nego i sve stvari koje su dio svakodnevnog života: kako je osigurana zdravstvena zaštita, organizacija vlastite ljekarne (imati ćete žuljeve od sviranja, boliti će vas leđa od sjedenja, cure će možda boliti noge od stajanja, odjeća treba biti udobna, radno mjesto će možda biti prohladno, možda ćete imati glavobolje zbog niskog tlaka, nesanice, itd.).

Postoje jako bitne sitnice koje vam mogu olakšati ili otežati život na brodu, pa evo navodim neke kojih se sjetim ovako na prvu:
  • prije puta provjeriti kad ističe bankovna kartica s koje dižete plaću jer ako istekne u inozemstvu, nećete ju više moći koristiti
  • ista stvar s registracijom vozila i svim dozvolama koje imate (npr. medicinski certifikat itd.) i koje trebate ponijeti sa sobom (ja sam prvi put zdravstveni certifikat ostavila doma i to je bio j.. problem, no sva sreća pa imam pametnog brata koji je uskočio isti moment u Zagrebu i osigurao sve što treba- uz lošu telefonsku liniju i u tom trenu nikakvu internetsku vezu)
  • prosječna temperatura tih zemalja narednih nekoliko mjeseci od vašeg dolaska (ako je kod nas ljeto i idete na tri mjeseca u Skandinaviju, naravno da nosite i jakne i šalove, kišobran, možda čizme zbog vjetra, nestabilne klime itd.)
  • nekoliko setova žica za gitaru jer mogu pojačano pucati zbog velike promjene temperature (noću se isključuje grijanje u mjestima gdje se svira, a kroz dan je jako toplo, možda dio programa svirate na otvorenom, a ako ste mjesecima na brodu i svirate dnevno nekoliko sati, računajte na to kao ekstremne uvjete)
  • osigurajte si dodatne dijelove za instrumente, razne zaštite jer instrument i možda tijelo (recimo ruke, noge) izlažete jačem naporu koji je dugoročan i dolazi do upala i zamora materijala
  • klimatizirani zrak na brodu donosi mnogo nepogodnosti: koža se jako suši, ne dobijate dovoljno svježeg zraka niti sunca te su nužne: kreme, vitamini, riblje ulje, pripravci za imunitet, itd. Kao što rekoh, cijene mogu biti paprene na sjeveru pa se treba pripremiti doma
  • tablete za mučninu, kućna ljekarna, prirodni čajevi (bez obzira na doktora koji patrolira na brodu)
  • i sve to da stane u kofer određenih dimenzija i kilogramaže (za avion ili auto, kombi...), znači prilagođena pakiranja i ambalaže, tvrdi "case"evi i kutije za instrumente, nosači na autu i sl.
  • ako idete vozilom, unaprijed skinute karte na mapama uz neliko sati "lufta" na putovanjima za situacije poput: gužve, ekstremni uvjeti na cesti, nepredviđene okolnosti, kvar auta, benzinska pumpa ne radi- iduća je za 30km, ili se otvara za dva sata :), određeno vrijeme do kojeg možete napraviti check in- u hotelu ili hostelu ili sobi u kojoj ćete prespavati na cesti da ne biste poljubili vrata itd. Situacija je nebrojeno :)
  • download preko torrenta i sl. stranica je ilegalan, ali ne to, nego vas nitko ne smije vidjeti da skidate materijale jer vas može interno prijaviti i možete imati baš problema zbog toga, a ako uopće imate sreću s internetom koji je uglavnom spor i nikakav najviše što možete je skypati i to audio, video ne prolazi- tj. skidate filmove, mjuzu i tekstove doma prije polaska :)
  • možda je na brodu drukčija struja od one u vašoj zemlji, a jeftinije je kupiti adaptere, tj. pretvarače kod nas nego tamo
  • neke zemlje traže ata carnet za instrumente, za to se sami unaprijed morate raspitati. Recimo, Norveška nije u EU i može nas tražiti popis opreme iako smo kroz cijelu EU mogli prolaziti bez toga.
To je to. Moja poanta je- ako se sve lijepo posloži unaprijed, kvalitetno organizira boravak na brodu, unaprijed pripreme materijali, oprema, nužne stvari za brod i imate dvije čiste u glavi- ne, nije teško biti na brodu, dapače vrlo je lijepo, ugodno, mirno, nije naporno. U suprotnom je sve suprotno :)
Kako je rekao jedan kolega: "joj tako mi je lijepo, odlična hrana, super ljudi, predivan brod.. još da ne sviram..." :D


Eto, pitajte ako vas što zanima, rado ću se raspisati ;)



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

8. TROLOVI, VIKINZI I AURORA BOREALIS

Finski Romi i druge poslastice